7. miesiąc życia dziecka to dla niego czas wielkich zmian. To właśnie wtedy możesz zacząć poszerzać jego jadłospis, by spróbowało czegoś innego niż mleko. Na pewno zasmakuje w nowych daniach!

Podstawą dobrego rozwoju dziecka i jego wzrostu jest odpowiednia dieta. Dlatego oprócz mleka mamy lub mleka zmodyfikowanego, maluszek w pewnym momencie swojego wczesnego życia powinien spróbować także innych dziecięcych dań i przestawić się na zdrowe warzywa lub bogate w witaminy owoce. Jednak nie wszystko od razu. Zobacz, jak to zrobić krok po kroku.

Krok po kroku, czyli łyżeczka po łyżeczce

Nie oczekuj, że dziecko tak z dnia na dzień zacznie lubić coś innego, niż Twoje mleko. To dla niego zbyt duża zmiana. By „wyczuć” smak maluszka, każde nowe jedzenie powinnaś podawać mu z umiarem, np. w ilości dwóch łyżeczek. Czasem trzeba kilku prób, by maluszek zaakceptował nowe smaki.

Zupka dobra na wszystko

By przyzwyczajać dziecko, przygotuj mu danie tylko z jednego składnika – przecier z jabłka, ziemniaka, marchewki, dyni itp. Posiłki możesz podawać w formie gęstej zupki lub nawet soków – dziecko o wiele łatwiej je połknie.

Nie bój się gotowych dań!

Naukę nowych smaków możesz rozpocząć z pomocą gotowych produktów. Są one odpowiednio przygotowane, nie mają przypraw, a za to posiadają najważniejsze dla dziecka składniki i wzbogacą dietę o witaminy, sole mineralne, a także zapobiegające zaparciom pektyny i błonnik. Co więcej, możesz je zabrać ze sobą wszędzie. Wybierając je zwróć uwagę, czy mają polecenie Instytutu Matki i Dziecka.

Nowe składniki w diecie Najważniejsze składniki

Wejście w nową dietę maluszka musi być zbilansowane i posiadać 5 podstawowych grup składników: produkty zbożowe, warzywa i owoce, produkty mięsne lub rybne, mleko i jego przetwory, a także oleje roślinne i masło. Staraj się nie pomijać niczego. To nie tylko różnorodność witamin, codzienna dawka błonnika, żelaza i białka, ale także stopniowe oswajanie z nowymi smakami.

Ile trzeba i kiedy trzeba

Z dzieckiem jak z dorosłym – najlepszym dla niego odżywianiem jest konsekwentne zachowanie 4-5 niewielkich posiłków w ciągu dnia. Pozwala to na lepszą przemianę materii dziecka, unikanie podjadania, a przy okazji dostosowanie odżywiania maluszka do Ciebie – dzięki temu będziecie mogli jeść wspólne posiłki.

Nawyki są pyszne!

Stałe pory odżywiania budują także nawyki, których zarówno Ty, jak i maluszek, potem będziecie przestrzegać. Dziecko zawsze będzie Cię obserwować (w późniejszym okresie także naśladować) i dlatego powinnaś dawać mu przykład – zdrowiem, regularnością, uśmiechem!

Jedzenie to zabawa!

A co zrobić, by jedzenie kojarzyło się z samymi miłymi chwilami? Pamiętaj, że każde danie można podać w kolorowy sposób lub narysować coś na nim. Malowanie na talerzu czy zabawa łyżką w „samolocik” kiedyś prawdopodobnie przekonała większość z nas do zjedzenia szpinaku. Z Twoim dzieckiem może być podobnie! Zapisz