Ciąża to okres wzrostu wagi i dziwnych zachcianek żywieniowych. Sam fakt, że przybrałaś kilka dodatkowych kilogramów i masz ochotę na brokuły z masłem orzechowym, nie oznacza, że jest to dobry czas na nieograniczoną i rozpasaną dietę. Teraz, kiedy „jesz za dwoje”, powinnaś koncentrować się na wprowadzaniu w życie planu pożywnych posiłków, które są korzystne zarówno dla Ciebie jak i Twojego dziecka.

Przyrost wagi w ciąży

Przyrost wagi w ciąży jest nieunikniony, ale nie oznacza to, że nie można go zaplanować i przewidzieć. Dzięki badaniom i obserwacjom wiemy, że wzrost wagi w ciąży na poziomie 10–12,5 kg jest czymś absolutnie normalnym i zdrowym. Niepokoić możemy się, gdy zamiast przybierać na wadze, tracimy ją (choć w pierwszych tygodniach w połączeniu z silnymi wymiotami i mdłościami nie jest to czymś niestandardowym) lub kiedy nasza waga drastycznie wzrasta i znacznie przekracza normy. Jednakże pamiętajmy, że każda ciąża jest inna – przyrost wagi w ciąży bliźniaczej będzie odmienny od tej w ciąży pojedynczej.

Przyrost wagi w ciąży w poszczególnych tygodniach

Jeśli chcemy kontrolować nasz przyrost wagi w ciąży, pomóc nam może tabela. Najmniej przytyjemy w pierwszym trymestrze, zaledwie 1–2 kg. W drugim trymestrze możemy przytyć od 5 do 7 kg, natomiast w trzecim – ok. 5 kg. Pamiętajmy jednak, że przyrost wagi zależy od naszych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej, dotychczasowej wagi czy stanu zdrowia.

Położna wyjaśnia
Przybranie od 10 do 12,5 kilogramów w trakcie ciąży to zwykle bezpieczny zakres, jednakże w dużej mierze zależy on od Twojej wagi przed ciążą. Omów ze swoim lekarzem zakres wzrostu wagi właściwy dla Ciebie.

Ile kalorii jeść w ciąży?

Możesz się zastanawiać, czy dosłownie powinnaś jeść za dwoje. Mówiąc krótko, odpowiedź brzmi: nie. Niezdrowe odżywianie i zbytnie przybieranie na wadze to główne przyczyny cukrzycy ciążowej i wysokiego ciśnienia krwi, nie wspominając o wzdęciach! O ile więc musisz z pewnością bardziej uważać na to, co przyjmujesz do organizmu, nie ma potrzeby podwajania przyjmowanej ilości pokarmu. Ile kalorii jeść w ciąży? W przypadku standardowej ciąży przy umiarkowanych ćwiczeniach trzy do pięciu razy tygodniowo, kobieta potrzebuje jedynie około 200–300 dodatkowych kalorii dziennie w trakcie trzeciego trymestru. Odpowiada do jednej lub dwóm szklankom chudego mleka. W pierwszym i drugim trymestrze nie potrzebujesz dodatkowych kalorii. Liczba kalorii w ciąży nie musi być więc wcale tak wysoka!

Ciąża nie ma być okresem pozbawiania się swoich ulubionych potraw, ale nie jest też czasem niepohamowanego jedzenia. Zaplanowanie zdrowych, zbilansowanych potraw pomoże Ci zachować energię i czuć się dobrze w trakcie całej ciąży. Twoje rozwijające się maleństwo będzie również otrzymywać składniki pokarmowe, jakich potrzebuje do tego, aby rosnąć i zapewnić sobie wspaniały start w życie.

Nie jesz więc może za dwoje w znaczeniu konsumowanych ilości, ale musisz pamiętać, że Twoje wybory żywieniowe stanowią jednocześnie wybory Twojego dziecka – wybieraj więc mądrze!

kobieta w ciaży i owoce