Ile przytyję w ciąży? Jaka jest zalecana ilość kalorii w ciąży? Czy mogę spełniać każdą swoją zachciankę?

Te i szereg innych pytań, dotyczących przybierania na wadze i właściwego żywienia zadaje sobie wiele kobiet, które oczekują dziecka. Wyjaśniamy, ile tak naprawdę powinien wynosić wzrost wagi i ile kalorii w ciąży powinno się spożywać.

Tycie w ciąży jest zupełnie normalne i naturalne. Ważne jest jednak, by na wadze przybierać zdrowo – czyli tyle, ile trzeba. Dzięki temu nie tylko łatwiej wrócisz do dawnej sylwetki, ale przede wszystkim zadbasz o prawidłowy rozwój i wzrost twojego maleństwa.

Przyrost wagi w ciąży

Stopniowy przyrost wagi w ciąży jest efektem zmian, jakie zachodzą w organizmie kobiety, takich, jak wzrost objętości krwi czy powiększanie się macicy.

Położna wyjaśnia
Kobiety zyskują dodatkowe kilogramy w różnym tempie, ale to, ile powinnaś przytyć przez cały okres ciąży jest w znacznej mierze uzależnione od twojej masy ciała przed zapłodnieniem.

By wyliczyć szacunkowy przyrost wagi w ciąży, musisz poznać swój wskaźnik masy ciała, czyli BMI, przed ciążą. BMI oblicza się, dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Generalnie, im jesteś szczuplejsza, a twój wskaźnik BMI jest niższy, tym więcej powinnaś przytyć w ciąży. I na odwrót – kobiety tęższe, których wskaźnik BMI jest wyższy, powinny mniej przybierać na wadze.

Przyrost wagi w ciąży – tabela

BMI przed ciążąWzrost wagi w ciąży w kg
< 18,5 12,5-18
18,5-24,9 11,5-16
25,0-29,9 7-11,5
≥ 30 5-9

źródło: Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka

Przybliżony przyrost wagi w ciąży bliźniaczej wynosi 16-20,5 kg.

Warto pamiętać, że waga w ciąży wzrasta w różnym tempie. W I trymestrze kobiety zyskują zwykle 1-2 kg, w II trymestrze – około 6 kg, a w III trymestrze około 5 kg.

Przyrost wagi w ciąży w poszczególnych tygodniach

Jak natomiast zmienia się waga w kolejnych tygodniach ciąży? Z reguły pierwsze dodatkowe kilogramy dają o sobie znać dopiero około 14 tygodnia ciąży. Między 14 a 20 tygodniem kobiety przybierają zazwyczaj około 2,5 kg, do 30 tygodnia waga rośnie o następne 5 kg, do 36 tygodnia przyrost wynosi około 2,5 kg, zaś w ostatnich 4 tygodniach waga przestaje wzrastać.

Oczywiście podane wyżej wartości są szacunkowe i uwzględniają średni przyrost masy ciała. Wzrost wagi w ciąży powinien być kontrolowany podczas każdej wizyty u ginekologa. Niewielkie odstępstwa nie muszą od razu oznaczać, że dzieje się coś złego, niemniej utrzymujące się nadmierne tycie lub zbyt mały przyrost masy ciała nie są wskazane.

Jeśli uważasz, że przybierasz na wadze za szybko lub za wolno, skonsultuj się z lekarzem, który prowadzi twoją ciążę. Zbyt duży wzrost wagi w ciąży zwiększa ryzyko otyłości zarówno u matki, jak i u dziecka, z kolei zbyt mały przyrost masy ciała wiąże się z niską masą urodzeniową noworodków i może być przyczyną problemów rozwojowych.

kobieta w ciaży i owoce

Ile kalorii jeść w ciąży?

Ciąża to okres nie tylko wzrostu wagi, ale także zapotrzebowania na składniki odżywcze i witaminy, w tym: A, B1, B2, niacynę, cholinę, kwas pantotenowy, B6, B12, C, E, foliany oraz minerały: magnez, żelazo, cynk, miedź, jod i selen. Jednak o ile konieczność uzupełnienia diety o powyższe substancje zazwyczaj nie budzi wątpliwości, wiele przyszłych matek zastanawia się nad jednym: ile kalorii potrzeba kobiecie w ciąży?

Okazuje się, że zapotrzebowanie na energię w tym czasie nie zmienia się znacząco, więc przekazywane z pokolenia na pokolenie porzekadło, jakoby w ciąży powinno się jeść za dwoje, nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości. A zatem, ile kalorii więcej w ciąży powinno się spożywać?

Położna wyjaśnia
W I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię się nie zmienia. W II trymestrze wzrasta ono o 360 kalorii dziennie, a w III trymestrze o 475 kalorii. W obu przypadkach odnosi się to do okresu przed ciążą.

Ogromne znaczenie ma też jakość posiłków spożywanych w czasie ciąży. Nieprawidłowe żywienie w tym okresie może bowiem odnosić się zarówno do nadmiernej ilości przyjmowanych pokarmów, jak i nieodpowiedniego doboru produktów. Tymczasem stan odżywienia kobiety oczekującej dziecka w głównej mierze determinuje wzrost i rozwój płodu.

W czasie ciąży przytyjesz – to nie ulega wątpliwości. Nie oznacza to jednak, że możesz jeść wszystko, w nieograniczonych ilościach. Choć nie powinno się nic stać, jeśli raz na jakiś czas spełnisz drobną zachciankę, miej na uwadze, że twoje wybory żywieniowe są jednocześnie wyborami twojego dziecka. Dlatego komponując jadłospis, warto wziąć sobie do serca powiedzenie: „W ciąży jedz dla dwojga, a nie za dwoje”.