Natura, przygotowując organizm kobiety do ciąży i porodu, sprawiła, aby jej ciało wytwarzało odpowiednie hormony, które wpływają pozytywnie na Twój nastrój.

Samopoczucie w czasie ciąży zależy jednak również od samej Ciebie – możesz samodzielnie wykonać kilka kroków w stronę znakomitego stanu ducha i ciała! Poniżej prezentujemy kilka rad, które pomogą Ci utrzymać wspaniałą kondycję w tym szczególnym dla Ciebie okresie.

Nawilżaj skórę

Odpowiednie nawilżanie uelastycznia skórę i pomaga przygotować ją na rozciągnięcie – dzięki temu unikniesz rozstępów w najbardziej problematycznych strefach: brzucha, piersi czy bioder. Wybieraj delikatne kremy i balsamy, możesz też zapytać w aptece o preparaty stworzone specjalnie z myślą o przeciwdziałaniu rozstępom. Dodatkowo – postaraj się racjonalnie odżywiać, co zapobiegnie nagłemu przybieraniu na wadze i nie narazi Twojej skóry na zbyt szybkie rozciąganie, które skutkuje pękaniem włókien kolagenowych naskórka.

Delikatnie pielęgnuj włosy

Będąc w ciąży możesz spotkać się z opinią, że koloryzacja włosów nie jest odpowiednia dla kobiet w ciąży. W tradycyjnej farbie do włosów znajduje się wiele groźnych związków, które w wysokim stężeniu mogą mieć wpływ na kobietę i płód. Najgroźniejszą z substancji jest bez wątpienia amoniak, który jest szkodliwy przy długim wdychaniu. Obecnie w sklepach dostępne są farby bez amoniaku, które są bezpieczne dla kobiet w ciąży i z powodzeniem możesz je sama stosować w warunkach domowych. Jeśli nie zdecydujesz się na farby bez amoniaku, koniecznie udaj się na koloryzację do salonu fryzjerskiego z dobrą wentylacją, co pozwoli na uniknięcie wdychania jakiejkolwiek ilości szkodliwej substancji. Profesjonalny fryzjer dobierze odpowiednią farbę i przeprowadzi całą koloryzację na tyle szybko, że substancje zawarte w farbie, które przenikają przez skórę głowy, nie wyrządzą krzywdy dziecku. Jeśli nie jesteś przekonana do pełnej koloryzacji, możesz wybrać balejaż. Farbowanie pasemek jest bezpieczne, ponieważ farba nie dotyka skóry głowy. Do codziennej pielęgnacji staraj się wybierać łagodne produkty, pozbawione zbyt silnego zapachu. Czasami może pojawić się na Twoim ciele owłosienie w miejscach takich jak brzuch lub twarz – zaleca się wtedy depilację na zimno, gdyż kremy do depilacji mogą podrażniać skórę. Laserowe usuwanie owłosienia także nie jest polecane kobietom w ciąży.

Peelingi i masaże w ciąży

W czasie ciąży należy zrezygnować z peelingów i masowania okolic brzucha i piersi. Masaże brzucha mogą wywołać skurcze porodowe, zaś masowanie piersi powoduje wydzielanie oksytocyny. Należy również zrezygnować z peelingów (w tym tych enzymatycznych), gdyż niektóre ich składniki mogą zagrażać zdrowiu dziecka.

Pielęgnuj piersi w ciąży

Rozmiar piersi znacznie powiększa się w okresie ciąży, co jest efektem działania hormonów. Twój biust potrzebuje w tym czasie szczególnych zabiegów pielęgnacyjnych. Podczas kąpieli opłukuj piersi strumieniami wody (na przemian zimnej i ciepłej), następnie wetrzyj w skórę kolistymi ruchami balsam nawilżający. Jeżeli bolą Cię brodawki, to ukojenie przyniesie Ci aplikacja na nie oliwki dla niemowląt. Pękaniu brodawek podczas karmienia zapobiega również zmiękczająca skórę maść z lanoliną. Unikaj zarówno zbyt sztywnych biustonoszy, jak i tych, które podtrzymują piersi tylko od dołu. Najlepiej wybieraj staniki bawełniane o solidnych ramiączkach, dostosowuj je również do aktualnego rozmiaru Twoich piersi. Jeżeli zauważysz wyciekanie pokarmu z piersi jeszcze przed porodem, możesz kupić specjalne wkładki laktacyjne, które wchłaniają wydzielinę, chroniąc bieliznę przed pobrudzeniem.

Skontroluj kształt brodawek

Aby sprawdzić, czy nie masz płaskich brodawek, chwyć kciukiem i palcem wskazującym pierś, tak by palce były oddalone ok. dwóch centymetrów od otoczki, a następnie delikatnie naciśnij. Jeżeli sutek pozostaje płaski, to należy kupić specjalne nakładki na piersi, które pomogą zmienić kształt sutków. Stosuj je codziennie, mniej więcej od 28. tygodnia ciąży, aż do terminu porodu. Pamiętaj o tym, aby Twój biustonosz był dobrze dopasowany i wygodny. Koniecznie zmieniaj jego rozmiar wraz z powiększaniem się Twoich piersi.

Dbaj o swoje strefy intymne

W czasie ciąży zmienia się pH pochwy, która staje się bardziej podatna na infekcje grzybicze i bakteryjne. Dlatego zadbaj szczególnie o swoje strefy intymne - wybieraj bawełnianą bieliznę, zrezygnuj z długich, gorących kąpieli na rzecz prysznica. Jeśli pojawią się upławy, swędzenie albo pieczenie w pochwie, odwiedź koniecznie ginekologa – pomoże on Ci wybrać odpowiedni wariant leczenia.

Trenuj mięśnie dna miednicy

Wzmocnienie mięśni dna miednicy jest ważne zarówno ze względu na ich obciążenie podczas ciąży, jak i ze względu na rolę, jaką odgrywają one przy porodzie – pomagają przy wypieraniu dziecka. Uelastycznić te mięśnie pomogą Ci tzw. ćwiczenia Kegla. Aby zlokalizować miejsce, w jakim znajdują się mięśnie dna miednicy, spróbuj podczas oddawania moczu wstrzymać jego strumień – poczujesz wtedy jak pracują. W ten właśnie sposób – napinając mięśnie jak podczas oddawania moczu (na kilka sekund) i następnie rozluźniając je – możesz ćwiczyć codziennie. Im częściej, tym lepiej! Nie wykonuj ich jednak przy oddawaniu moczu, żeby nie spowodować infekcji cewki moczowej!

Przygotuj okolice krocza na rozciągnięcie podczas porodu

Masaż pozwoli przygotować okolice pochwy i krocza na ich rozciągnięcie podczas porodu, tym samym zwiększa szanse, aby uniknąć nacięcia krocza. Usiądź na brzegu krzesła lub stojąc, oprzyj na nim jedną nogę. Wprowadź nasmarowany (np. oliwką) kciuk do pochwy na głębokość około 3-4 centymetrów i delikatnie masuj ściany pochwy przez ok. 3 minuty. Powtarzaj tę czynność od około 34. tygodnia. Pamiętaj, żeby nie dotykać ujścia cewki moczowej, gdyż może to prowadzić do jej infekcji!

Uwolnij się od obrzęków w ciąży!

Duży wzrost wagi ciała może być spowodowany obrzękami, które są efektem zatrzymaniem wody w organizmie. Jeśli masz opuchnięte nogi, to postaraj się codziennie spacerować. Ulgę przyniosą Ci również: odpoczynek ze swobodnym wyciągnięciem nóg ku górze, kąpiel w chłodnej wodzie, stosowanie chłodzących kremów z metanolem lub żelu z kasztanowcem. Unikaj smażonych potraw i soli, jedz owoce i warzywa. Przyrost wagi i rozluźnienie stawów mogą sprawić, że buty, które do tej pory nosiłaś, okażą się za małe – kup wtedy większe, zapewniające Ci wygodę.

Pokonaj zwiększoną potliwość!

Traktuj prysznic nie tylko jako zabieg higieniczny, ale też jako niezawodny sposób na ochłodzenie rozgrzanego organizmu. Pod koniec kąpieli możesz opłukać ciało chłodniejszym, ale nie za zimnym strumieniem wody. Wybieraj ubrania z naturalnych tkanin – czystej bawełny, płótna albo lnu. Zrezygnuj ze sztucznych materiałów, które nie przepuszczają powietrza. Nie jedz pikantnych potraw, gdyż wzmagają pocenie się. Ogranicz też cukier, sól i mięso na rzecz większego spożycia warzyw i owoców. Nie zapominaj o właściwym nawadnianiu organizmu - pij dużo wody i naturalnych soków owocowych, aby dostarczyć organizmowi płynów, które traci.

Zadbaj o wzrok

Jeśli cierpisz na wadę wzroku powinnaś zrobić badanie okulistyczne w ósmym miesiącu ciąży. Badanie dna oka i jego siatkówki pomoże stwierdzić, czy duży wysiłek w czasie porodu może wiązać się z pogorszeniem wzroku.

Zatroszcz się o stan swoich zębów

Właściwa higiena jamy ustnej i zębów jest szczególnie ważna w okresie ciąży ze względu na fakt, że wytwarzane przez Twój organizm hormony powodują napuchnięcie dziąseł. Nabrzmiałe dziąsła częściej krwawią podczas szczotkowania. Stan ciąży sprzyja również infekcjom bakteryjnym. Każda z takich infekcji może potencjalnie zagrażać zdrowiu Twojego dziecka, dlatego należy leczyć wszystkie pojawiające się ubytki. Zastąp dotychczasową szczoteczkę nową, która ma miękkie włosie, wybieraj też delikatniejsze pasty do zębów – ziołowe albo te, które są przeznaczone do wrażliwych dziąseł.

Zaradź problemom skórnym przy cukrzycy albo cholestazie

Jeśli cierpisz w ciąży na cholestazę lub cukrzycę, Twoja skóra może reagować specyficznie. Jeśli masz cukrzycę, to najbardziej przydatne dla Ciebie okażą się preparaty do skóry przesuszonej. W przypadku cholestazy wybierz balsamy łagodzące atopowe zapalenie skóry - zawierają one składniki przeciwświądowe (np. neurosensynę).

Zadbaj o prawidłowe ułożenie ciała w czasie snu

Podczas snu zrezygnuj z przyjmowania pozycji na wznak - wtedy brzuch uciska duże naczynia krwionośne, a utrudniony przepływ krwi powoduje obniżenie jej ciśnienia. Efektem tego spadku ciśnienia są poranne zawroty głowy. Najzdrowszą pozycją zarówno dla matki, jak i dla jej dziecka jest ułożenie się na lewym boku. Dodatkowo pod prawą nogą dobrze jest umieścić jakieś podparcie – na przykład w postaci małego, zwiniętego kocyka lub poduszki.

Odpowiednia pielęgnacja skóry i dbałość o ogólną kondycję ciała pomagają zachować atrakcyjny wygląd i poprawić samopoczucie przyszłej mamy. Warto poświęcić kilka minut każdego dnia na zabiegi pielęgnacyjne, by mimo dolegliwości ciążowych czuć się pięknie.

kobieta w ciąży leżąca na rogalu