Natura, przygotowując organizm kobiety do ciąży i porodu, sprawiła, że jej ciało wytwarza odpowiednie hormony, które wpływają pozytywnie na Twój nastrój.

Pielęgnacja ciała w ciąży

Samopoczucie w czasie ciąży zależy jednak również od Ciebie – możesz samodzielnie wykonać kilka kroków w stronę znakomitego stanu ducha i ciała! Pielęgnacja ciała w ciąży na własną rękę nie musi być trudna. Poniżej prezentujemy kilka rad, które pomogą Ci utrzymać wspaniałą kondycję w tym szczególnym dla Ciebie okresie i sprawią, że odpowiednio przygotujesz ciało na poród.

Nawilżanie skóry w ciąży

Odpowiednie nawilżanie skóry w ciąży uelastycznia ją i pomaga przygotować na rozciągnięcie – dzięki temu unikniesz rozstępów w najbardziej problematycznych strefach: brzucha, piersi czy bioder. Wybieraj delikatne kremy i balsamy, możesz też zapytać w aptece o preparaty stworzone specjalnie z myślą o przeciwdziałaniu rozstępom. Dodatkowo – postaraj się racjonalnie odżywiać, co zapobiegnie nagłemu przybieraniu na wadze i nie narazi Twojej skóry na zbyt szybkie rozciąganie, które skutkuje pękaniem włókien kolagenowych naskórka.

Pielęgnacja włosów w ciąży

W trakcie ciąży nie tylko skóra jest ważna – jak powinna wyglądać pielęgnacja włosów w czasie ciąży, aby te zachowały swój blask, nie wypadały i nie niszczyły się? I czy w ciąży można farbować włosy?

Farbowanie włosów w ciąży

Możesz spotkać się z opinią, że farbowanie włosów w ciąży nie jest bezpieczne. Ciąża a farbowanie włosów to jednak temat rzeka. W tradycyjnej farbie do włosów znajduje się wiele groźnych związków, które w wysokim stężeniu mogą mieć wpływ na kobietę i płód. Najgroźniejszą z substancji jest bez wątpienia amoniak, który jest szkodliwy przy długim wdychaniu. Obecnie w sklepach dostępne są farby bez amoniaku, które są bezpieczne dla kobiet w ciąży i z powodzeniem możesz je sama stosować w warunkach domowych. Dzięki temu farbowanie włosów w czasie ciąży jest jak najbardziej możliwe.

Jeśli nie zdecydujesz się na farby bez amoniaku, koniecznie udaj się na koloryzację do salonu fryzjerskiego z dobrą wentylacją, co pozwoli na uniknięcie wdychania jakiejkolwiek ilości szkodliwej substancji. Profesjonalny fryzjer dobierze odpowiednią farbę i przeprowadzi całą koloryzację na tyle szybko, że substancje zawarte w farbie, które przenikają przez skórę głowy, nie wyrządzą krzywdy dziecku. Jeśli nie jesteś przekonana do pełnej koloryzacji, możesz wybrać balejaż. Farbowanie pasemek jest bezpieczne, ponieważ farba nie dotyka skóry głowy.

Do codziennej pielęgnacji staraj się wybierać łagodne produkty, pozbawione zbyt silnego zapachu. Czasami może pojawić się na Twoim ciele owłosienie w miejscach takich jak brzuch lub twarz – zaleca się wtedy depilację na zimno, gdyż kremy do depilacji mogą podrażniać skórę. Laserowe usuwanie owłosienia także nie jest polecane kobietom w ciąży.

Peelingi i masaże w ciąży

Peeling w ciąży niestety nie jest najlepszym pomysłem. W czasie ciąży należy zrezygnować z peelingów i masowania okolic brzucha i piersi. Masaże brzucha mogą wywołać skurcze porodowe, zaś masowanie piersi powoduje wydzielanie oksytocyny. Należy również zrezygnować z peelingów (w tym tych enzymatycznych), gdyż niektóre ich składniki mogą zagrażać zdrowiu dziecka. Niebezpieczny jest także peeling kawitacyjny w ciąży, ze względu na wykorzystanie w nim ultradźwięków.

Trochę inaczej wygląda sytuacja z peelingiem twarzy – dopuszczalny jest peeling enzymatyczny w ciąży oraz peelingi ziarniste (na przykład peeling kawowy w ciąży możemy stosować, ale na twarz, a nie brzuch). Również nie wszystkie masaże w ciąży są niewskazane – przykładem jest masaż krocza w ciąży. Jak go wykonać i kiedy? Najlepiej dopiero pod koniec ciąży, około ósmego miesiąca. Dokładne instrukcje możemy uzyskać u lekarza specjalisty bądź położnej. Warto z nimi skonsultować decyzję o takim masażu.

Pielęgnacja piersi w ciąży, czyli jak dbać o biust

Rozmiar piersi znacznie powiększa się w okresie ciąży, co jest efektem działania hormonów. Dlatego też pielęgnacja piersi w ciąży jest bardzo ważna. Jak pielęgnować biust w czasie ciąży? Podczas kąpieli opłukuj piersi strumieniami wody (na przemian zimnej i ciepłej), następnie wetrzyj w skórę kolistymi ruchami balsam nawilżający. Jeżeli bolą Cię brodawki, to ukojenie przyniesie Ci aplikacja na nie oliwki dla niemowląt. Pękaniu brodawek podczas karmienia zapobiega również zmiękczająca skórę maść z lanoliną.

Jak jeszcze pielęgnować piersi w trakcie ciąży? Unikaj zarówno zbyt sztywnych biustonoszy, jak i tych, które podtrzymują piersi tylko od dołu. Najlepiej wybieraj staniki bawełniane o solidnych ramiączkach, dostosowuj je również do aktualnego rozmiaru Twoich piersi – pielęgnacja biustu w ciąży to także odpowiednia bielizna. Jeżeli zauważysz wyciekanie pokarmu z piersi jeszcze przed porodem, możesz kupić specjalne wkładki laktacyjne, które wchłaniają wydzielinę, chroniąc bieliznę przed pobrudzeniem.

Brodawki sutkowe w ciąży – skontroluj ich kształt

Brodawki w ciąży to bardzo ważna kwestia – związana jest z karmieniem dziecka. Brodawki w ciąży ulegają sporej zmianie, ciemnieją, powiększają się, mogą pojawić się na nich grudki. Problemem mogą okazać się tak zwane płaskie brodawki sutkowe – ich kształt może utrudnić dziecku w pierwszych dniach chwycenie sutka i poprawne ssanie. Aby sprawdzić, czy nie masz płaskich brodawek, chwyć kciukiem i palcem wskazującym pierś, tak by palce były oddalone ok. dwóch centymetrów od otoczki, a następnie delikatnie naciśnij. Jeżeli sutek pozostaje płaski, to należy kupić specjalne nakładki na piersi, które pomogą zmienić kształt sutków.

Nakładki na brodawki

Nakładki na brodawki stosuj codziennie, mniej więcej od 28. tygodnia ciąży, aż do terminu porodu. Nakładki korekcyjne na brodawki są miękkie i cienkie, nie powinny więc stanowić problemu w codziennym funkcjonowaniu. Jak działają nakładki silikonowe na brodawki? Nakładki korygujące brodawki działają dzięki wytwarzanemu ciśnieniu, które wyciąga brodawki.

Dbaj o swoje strefy intymne – pH pochwy w ciąży

Mięśnie dna miednicy w czasie ciąży potrzebują wzmocnienia – zarówno ze względu na ich obciążenie podczas ciąży, jak i ze względu na rolę, jaką odgrywają one przy porodzie (pomagają przy wypieraniu dziecka). Słabe mięśnie dna miednicy mogą okazać się sporym utrudnieniem podczas porodu.

Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy

Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy to przede wszystkim tzw. ćwiczenia Kegla. Aby zlokalizować miejsce, w jakim znajdują się mięśnie dna miednicy, spróbuj podczas oddawania moczu wstrzymać jego strumień – poczujesz wtedy jak pracują. W ten właśnie sposób – napinając mięśnie jak podczas oddawania moczu (na kilka sekund) i następnie rozluźniając je – możesz ćwiczyć codziennie. Im częściej, tym lepiej! Nie wykonuj ich jednak przy oddawaniu moczu, żeby nie spowodować infekcji cewki moczowej!

Przygotuj okolice krocza – masaż pochwy krocza

Duży wzrost wagi ciała może być spowodowany obrzękami, które są efektem zatrzymaniem wody w organizmie. Najczęstszym jest obrzęk nóg w ciąży. Jak złagodzić puchnięcie nóg w ciąży? Jak sobie z nim radzić? Jeśli masz opuchnięte nogi, to postaraj się codziennie spacerować. Ulgę przyniosą Ci również inne domowe sposoby: odpoczynek ze swobodnym wyciągnięciem nóg ku górze, kąpiel w chłodnej wodzie, stosowanie chłodzących kremów z metanolem lub żelu z kasztanowcem. Unikaj smażonych potraw i soli, jedz owoce i warzywa. Przyrost wagi i rozluźnienie stawów mogą sprawić, że buty, które do tej pory nosiłaś, okażą się za małe – kup wtedy większe, zapewniające Ci wygodę.

Pocenie się w ciąży – jak temu zapobiegać?

Zwiększone pocenie się w ciąży może okazać się problemem. Traktuj prysznic nie tylko jako zabieg higieniczny, ale też jako niezawodny sposób na ochłodzenie rozgrzanego organizmu. Pod koniec kąpieli możesz opłukać ciało chłodniejszym, ale nie za zimnym strumieniem wody.

Potliwość w ciąży możesz zmniejszyć także innymi sposobami. Wybieraj ubrania z naturalnych tkanin – czystej bawełny, płótna albo lnu. Zrezygnuj ze sztucznych materiałów, które nie przepuszczają powietrza. Nie jedz pikantnych potraw, gdyż wzmagają pocenie się. Ogranicz też cukier, sól i mięso na rzecz większego spożycia warzyw i owoców. Nie zapominaj o właściwym nawadnianiu organizmu – pij dużo wody i naturalnych soków owocowych, aby dostarczyć organizmowi płynów, które traci. Pocenie się w ciąży w nocy wymagać będzie od Ciebie także częstszej wymiany pościeli.

Zadbaj o wzrok – badanie wzroku w ciąży

Badanie wzroku w ciąży to niezwykle ważny element dbania o siebie, o którym niestety wiele kobiet zapomina. Kiedy wykonać badanie dna oka w ciąży? Jeśli cierpisz na wadę wzroku powinnaś zrobić badanie okulistyczne w ósmym miesiącu ciąży. Badanie dna oka i jego siatkówki pomoże stwierdzić, czy duży wysiłek w czasie porodu może wiązać się z pogorszeniem wzroku.

H2 Zadbaj o swoje zęby, czyli wizyta u dentysta w czasie ciąży

Właściwa higiena jamy ustnej i zębów jest szczególnie ważna w okresie ciąży ze względu na fakt, że wytwarzane przez Twój organizm hormony powodują napuchnięcie dziąseł. Wizyta u dentysty w ciąży powinna być więc obowiązkowa dla każdej ciężarnej. Nabrzmiałe dziąsła częściej krwawią podczas szczotkowania. Stan ciąży sprzyja również infekcjom bakteryjnym. Każda z takich infekcji może potencjalnie zagrażać zdrowiu Twojego dziecka, dlatego należy leczyć wszystkie pojawiające się ubytki. Ale wizyta u dentysty w ciąży to nie wszystko! Zastąp dotychczasową szczoteczkę nową, która ma miękkie włosie, wybieraj też delikatniejsze pasty do zębów – ziołowe albo te, które są przeznaczone do wrażliwych dziąseł.

Zaradź problemom skórnym przy cukrzycy albo cholestazie

Jeśli cierpisz w ciąży na cholestazę lub cukrzycę, Twoja skóra może reagować specyficznie. Jeśli masz cukrzycę, to najbardziej przydatne dla Ciebie okażą się preparaty do skóry przesuszonej. W przypadku cholestazy wybierz balsamy łagodzące atopowe zapalenie skóry – zawierają one składniki przeciwświądowe (np. neurosensynę).

Spanie w ciąży – prawidłowe ułożenie ciała w czasie snu

Spanie w ciąży nie jest taką oczywistą kwestią. Podczas snu zrezygnuj z przyjmowania pozycji na wznak – wtedy brzuch uciska duże naczynia krwionośne, a utrudniony przepływ krwi powoduje obniżenie jej ciśnienia. Efektem tego spadku ciśnienia są poranne zawroty głowy. Najzdrowszą pozycją zarówno dla matki, jak i dla jej dziecka jest ułożenie się na lewym boku. Dodatkowo pod prawą nogą dobrze jest umieścić jakieś podparcie – na przykład w postaci małego, zwiniętego kocyka lub poduszki. Takie spanie podczas ciąży jest wygodne i bezpieczne dla matki oraz dziecka.

Spanie w ciąży nie jest taką oczywistą kwestią. Podczas snu zrezygnuj z przyjmowania pozycji na wznak – wtedy brzuch uciska duże naczynia krwionośne, a utrudniony przepływ krwi powoduje obniżenie jej ciśnienia. Efektem tego spadku ciśnienia są poranne zawroty głowy. Najzdrowszą pozycją zarówno dla matki, jak i dla jej dziecka jest ułożenie się na lewym boku. Dodatkowo pod prawą nogą dobrze jest umieścić jakieś podparcie – na przykład w postaci małego, zwiniętego kocyka lub poduszki. Takie spanie podczas ciąży jest wygodne i bezpieczne dla matki oraz dziecka.

kobieta w ciąży leżąca na rogalu