Układ odpornościowy kobiety ulega dużej modyfikacji w czasie ciąży i staje się wyjątkowo skomplikowanym mechanizmem. Musi on bowiem tolerować płód, który w połowie składa się z materiału genetycznego ojca, a więc jest obcy. Naturalnym zjawiskiem powinna więc być walka z płodem, tymczasem układ odpornościowy przystosowuje się i akceptuje nowe warunki. Żeby zarówno kobieta, jak i rozwijające się w jej łonie dziecko byli zdrowi, warto zadbać o odporność w ciąży.

odpornosc

Dieta w ciąży

Mówi się, że zdrowie bierze się z jelit i coś w tym jest. Odżywianie w ciąży jest bardzo istotną kwestią dla mamy i maluszka. Dobranie odpowiedniej diety nie jest łatwe ze względu na burzę hormonów, zmienne apetyty (stereotypowe ogórki kiszone z czekoladą) czy zachcianki. Warto jednak przyjrzeć się tej części życia.

Co jeść w ciąży?

W zasadzie możesz jeść wszystko, oczywiście zachowując umiar. By uniknąć niedoborów składników odżywczych wprowadź dietę zdrową i urozmaiconą. Pamiętaj o kilku zasadach:

    • nie jedz za dwoje. Staraj się nie przekraczać 2800 kcal dziennie;
    • pij dużo wody, co najmniej 2 litry dziennie;
    • jedz różnorodnie- wybieraj produkty nieprzetworzone, świeże, sezonowe;
    • jedz dużo owoców i warzyw;
    • pamiętaj o spożywaniu nabiału.

Czego nie jeść w ciąży?

Czego nie można jeść w ciąży? Na pewno surowego mięsa i surowych ryb, bo mogą zawierać bakterie. Z tego samego powodu nie powinnaś jeść serów produkowanych z surowego mleka (niektóre sery pleśniowe). Uważaj na orzechy (często uczulają!). Niewskazany jest alkohol, ponieważ przenika do płodu.

Czego unikać w ciąży? Właściwie tego, czego normalnie nie powinno się jeść w dużych ilościach, czyli produktów wysoko przetworzonych czy zawierających cukry proste. Nie znaczy to, że nie możesz zjeść batonika czy chipsów, ważne, byś nie sięgała po nie zbyt często. Sprawdź nasz poradnik dietetyczny dla przyszłych mam!

Ćwiczenia w ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży jest niezwykle ważna. Od niej zależy zdrowie Twoje i Twojego maluszka, Wasze samopoczucie, Twoja sprawność i Twój komfort, który i tak będzie się zmniejszał w miarę powiększania się brzucha. Sport w ciąży jest jak najbardziej dozwolony, o ile uwzględnisz kilka zasad:

    • jeśli przed ciążą uprawiałaś jakiś sport możesz go kontynuować, fitness w ciąży zazwyczaj dozwolony jest do końca drugiego trymestru. Najlepiej porozmawiaj o tym z lekarzem, fizjoterapeutą czy trenerem;
    • jeśli przed ciążą unikałaś ruchu, nie wprowadzaj do swojego życia nowe dyscypliny. Wybierz raczej spacery czy nordic walking;
    • o jodze porozmawiaj z trenerem. Niektóre pozycje są w ciąży niedozwolone. Więcej o jodze w ciąży poczytaj w tekście Joga w ciąży – dlaczego warto się na nią zdecydować.

Ćwiczenia w ciąży rozpisane na trymestry znajdziesz w tekście Ćwiczenia w ciąży – sprawdź ćwiczenia na każdy trymestr.

Przeziębienie w ciąży

Przeziębienie w ciąży niestety może się zdarzyć, nawet jeśli bardzo uważasz, dbasz o dietę, higienę i unikasz dużych skupisk ludzi. Jeśli zachorujesz, powinnaś zgłosić się do lekarza, który zdiagnozuje, czy to przeziębienie, czy grypa oraz ewentualnie zapisze leki. Unikaj przyjmowania leków bez konsultacji. Pamiętaj, że także niektóre preparaty ziołowe przenikają do łożyska i są w ciąży niewskazane; szczególną ostrożność powinnaś zachować w pierwszym trymestrze.

Z domowych sposobów sprawdza się imbir w ciąży, z którego możesz pić wywar lub dodawać go do herbaty. Możesz również pić napar z prawoślazu i lukrecji.

Katar w ciąży

Zatkany nos w ciąży nie jest niczym przyjemnym, ale jeśli zastanawiasz się, co na katar w ciąży, to właściwie dozwolone są tylko bardzo łagodne metody. Możesz stosować parówkę, czyli pochylić się nad miską parującej wody, która rozpulchni i udrożni nos. Ponadto jedz czosnek i cebulę, możesz je także trzymać w dłoni, a ząbki czosnku włożyć niezbyt głęboko do nosa. Z preparatów aptecznych możesz użyć soli fizjologicznej do zakropienia nosa oraz maści majerankowej pod nos.

Więcej o przyjmowaniu leków w ciąży znajdziesz w tekście Przeziębienie w ciąży – czy można przyjmować leki. Jeśli przeziębienia w ciąży zdarzają Ci się częściej, porozmawiaj z lekarzem, jak wzmocnić odporność.