Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez zastrzyku kofeiny w postaci filiżanki ulubionej kawy. Napój ten jest nie tylko smaczny, lecz także skutecznie podnosi ciśnienie i poprawia nastrój. Często spotkać można się z opinią, że kobiety ciężarne nie powinny pić kawy. Ile jest w tym prawdy?

Ciąża a kawa

Jeżeli dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, należy liczyć się z tym, że będziesz musiała zmienić niektóre swoje nawyki żywieniowe i skupić się na prawidłowym rozwoju dziecka (garść przydatnych informacji na temat odżywiania w tym okresie znajdziesz na naszym blogu. Nierzadko możesz spotkać się z opinią, że w ciąży picie kawy może być bardzo szkodliwe, doprowadzając do przedwczesnego porodu, zbyt niskiej masy urodzeniowej, a w skrajnych przypadkach nawet do poronienia. Co więcej, napój ten wypłukiwać może szereg cennych składników, które w okresie ciąży są potrzebne zarówno przyszłej mamie, jak i rozwijającemu się w jej brzuchu dziecku. Wiele kobiet, które w przeszłości były kawoszkami, w ciąży po wypiciu filiżanki kofeinowego napoju czują się bardzo źle – w rezultacie zupełnie rezygnują one z jej picia.

Czy w ciąży można pić kawę?

Dobra wiadomość – w ciąży nie musisz w 100% rezygnować z picia kawy. Powinnaś za to ograniczyć jej ilość. W pełni bezpieczne będzie przyjmowanie 200 mg kofeiny dziennie, co przekłada się na 2 nie za mocne filiżanki kawy. Musisz tu jedynie zdawać sobie sprawę z faktu, że kofeina występuje również w innych produktach spożywczych, takich jak herbata czy czekolada (ta ostatnia to popularna zachcianka w ciąży; więcej na ten temat poczytać możesz tutaj. W związku z tym musisz zadbać o to, by nie przekraczać jej bezpiecznej, dziennej dawki.

Kawa w ciąży

Jaka kawa w ciąży?

Wiele przyszłych mam pije w ciąży kawę bezkofeinową. Musisz jednak wiedzieć, że jej ziarna podczas procesu oczyszczania z kofeiny są poddawane wielu chemicznym zabiegom, między innymi z użyciem octanu etylu lub chlorku metylenu, a przyszłe mamy powinny do minimum ograniczyć spożywanie żywności wysoko przetworzonej. Najlepiej zdecydować się na produkt z ekologicznym certyfikatem, gdzie dekofeinizacja odbyła się z zastosowaniem dwutlenku węgla lub na skutek obróbki wodnej. Powinnaś także wiedzieć, że kawa bezkofeinowa nie jest jej całkowicie pozbawiona –po prostu zawiera mniejsze dawki. W jednej filiżance takiego napoju znajdziemy od 1 do 7 mg kofeiny.

Znacznie lepiej w ciąży sprawdzi się kawa zbożowa, która, w przeciwieństwie do jej tradycyjnej wersji, nie zawiera kofeiny i nie wypłukuje magnezu z organizmu. Produkowana jest ona z ziaren zbóż takich jak jęczmień, żyto, cykoria czy burak cukrowy, które zastępują ziarna kawy. Kawa „inka” zawiera rozpuszczalny błonnik, który ułatwia perystaltykę jelit kobiet w ciąży. Zmniejsza ona również wchłanianie cholesterolu oraz metali ciężkich.

Co pić w ciąży?

Jeżeli borykasz się z niskim ciśnieniem w ciąży i szukasz sprawdzonego sposobu na ataki senności, a nie jesteś fanką kawy, możesz zdecydować się na zieloną herbatę. Ma ona właściwości silnie pobudzające i działa przez dłuższy czas niż jej tradycyjna wersja.

W ciąży do woli możesz pić niegazowaną wodę mineralną o niskiej zawartości składników mineralnych. Jeżeli nie przepadasz za jej smakiem, dodaj do niej listek mięty lub plasterek cytryny.

Ciężarne bez obaw mogą pić również świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców, które są nie tylko smaczne, lecz stanowią również cenne źródło witamin. Dobrze sprawdzi się tu na przykład sok pomidorowy bogaty w potas lub sok pomarańczowy czy porzeczkowy (pijąc je w trakcie spożywania dania mięsnego lub rybnego, poprawisz przyswajanie żelaza).

Kolejna propozycja to mleko oraz przetwory mleczne, takie jak jogurt, kefir czy maślanka, które skutecznie wzbogacą Twoją dietę o witaminy oraz antyoksydanty.

Kawa w ciąży nie jest tak szkodliwa, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy pamiętać o nieprzekraczaniu zalecanej dziennej dawki kofeiny. Jeżeli nie możesz lub nie chcesz jej pić, znajdziesz całe mnóstwo pobudzających i równie smacznych odpowiedników kofeinowego napoju.