Jeśli lubisz ruch, z pewnością nie będziesz chciała rezygnować z niego w trakcie ciąży. To zrozumiałe – w końcu to aż 9 miesięcy z Twojego życia. Przyszłe mamy często jednak nie wiedzą, jakiego typu aktywność jest dozwolona. Czy jazda na rowerze w ciąży jest bezpieczna? Sprawdzamy!

Czy w ciąży można jeździć na rowerze?

Rower w ciąży wcale nie musi być złym pomysłem! Wystarczy przytoczyć przykład mieszkanek Holandii czy Danii, gdzie ten środek komunikacji jest najpopularniejszy, a kobiety nie rezygnują z niego nawet wtedy, gdy spodziewają się dziecka. Przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności i umiaru, będzie to świetny sposób, by utrzymać dobrą kondycję i dotlenić organizm.

Zastanawiając się, czy w ciąży można jeździć na rowerze, warto jednak zwrócić uwagę na pewien szczegół – młoda mama powinna regularnie używać tego środka transportu także wcześniej. Rozpoczynanie ćwiczeń z rowerem dopiero podczas ciąży jest niewskazane.

Jazda na rowerze a ciąża – jakie są zalety?

Poruszanie się rowerem w ciąży ma też wiele innych zalet. Pozwala młodej mamie utrzymać dobrą kondycję, co może pomóc jej w trakcie porodu. Poprawia przepływ krwi i dotlenienie organizmu, co korzystnie wpływa na stan zdrowia nie tylko kobiety, ale również dziecka. Jazda na rowerze podczas ciąży zmniejsza obrzęk nóg i redukuje ryzyko powstawania żylaków, a także poprawia samopoczucie. Aktywne mamy rzadziej cierpią na depresję poporodową czy bezsenność.

Jazda na rowerze w trakcie ciąży – kiedy jest niewskazana?

Zanim zdecydujesz się na jazdę na rowerze w czasie ciąży, koniecznie skonsultuj to ze swoim lekarzem. To on powinien podjąć ostateczną decyzję, istnieją bowiem przeciwskazania do tego rodzaju sportu. Są to między innymi:

  • ciąża mnoga (np. bliźniacza),
  • ciąża zagrożona,
  • nadciśnienie,
  • cukrzyca,
  • anemia,
  • krwiaki na macicy,
  • wcześniejsze poronienia.

Jeśli lekarz poinformuje Cię, że rower w ciąży jest niedozwolony, bezwzględnie stosuj się do jego zaleceń – w przeciwnym razie możesz zagrozić sobie oraz dziecku. Jeśli nie możesz obejść się bez sportu – zapytaj o inne formy ćwiczeń, np. basen czy rozciąganie.

W ciąży na rowerze – 8 zasad bezpieczeństwa

Jeśli zdecydowałaś już, że podczas ciąży będziesz poruszać się rowerem, warto, byś zapoznała się z kilkoma zasadami zwiększającym twoje bezpieczeństwo:

1. Zawsze zabieraj ze sobą wodę do picia. Dbaj o to, by regularnie uzupełniać płyny.

2. Unikaj jazdy w pełnym słońcu. Noś czapkę lub kapelusz i wybieraj trasy, które są zacienione.

3. Zamień rower górski na rower miejski. Ten drugi powoduje mniejszy nacisk na brzuch i wymusza wyprostowaną postawę. Dobrze sprawdzi się również na płaskim terenie i równej, utwardzonej nawierzchni – a to właśnie po takiej powinnaś jeździć. Zrezygnuj z wycieczek po wertepach czy leśnych ścieżkach.

4. W czasie ciąży zrezygnuj również z forsujących treningów. Traktuj rower jako sposób na rekreację. Wybieraj krótkie, przyjemne trasy, spokojne miejsca, ale jednocześnie niezbyt oddalone od ludzi – byś w razie czego łatwo mogła poprosić o pomoc.

5. Nie przesadzaj też z prędkością. Po pierwsze, im szybciej jedziesz, tym groźniejszy może być upadek z roweru, po drugie – jest to bardziej obciążające dla Twojego organizmu. Twoje tętno nie powinno przekraczać 140 uderzeń na minutę.

6. Wybierz wygodne siodełko do jazdy, najlepiej żelowe – na rynku z łatwością można już znaleźć modele przeznaczone właśnie dla przyszłych mam.

7. Pamiętaj, że w czasie ciąży Twój brzuch rośnie, a co za tym idzie – zmienia się położenie Twojego środka ciężkości. Zwracaj więc uwagę, jak reaguje na to rower. Jeśli poczujesz, że nie panujesz już nad pojazdem – zrezygnuj z wycieczki. (Więcej o tym, jak jeszcze zmieni się Twoje ciało w czasie ciąży, napisaliśmy w tekście: "6 zmian w ciele podczas ciąży, na które powinnaś się przygotować").

8. Zainwestuj w koszyk lub sakwy rowerowe. Zrezygnuj z jeżdżenia z plecakiem na plecach – nie obciążaj niepotrzebnie kręgosłuparower

Rower a wczesna ciąża – jazda na rowerze w 1. trymestrze ciąży

Wiele kobiet regularnie jeździ na rowerze i siłą rzeczy zdarza im się to również w pierwszych miesiącach ciąży – często bowiem jeszcze wtedy o niej nie wiedzą. Jazda na rowerze we wczesnej ciąży jest, jak już wspomnieliśmy, dobrym rozwiązaniem, jeśli młoda mama wcześniej ćwiczyła i otrzymała zgodę lekarza. Brzuch nie jest jeszcze duży, więc nie pojawiają się zaburzenia równowagi. Pamiętaj jednak, że możesz szybciej się męczyć – w końcu masz ze sobą pasażera.

3 trymestr – jazda na rowerze w 7., 8. i 9. miesiącu ciąży

Trzeci trymestr to czas, kiedy wiele kobiet rezygnuje z regularnych przejażdżek – z obawy o bezpieczeństwo dziecka, ale również ze względu na to, że znacznie szybciej się męczą. Jeśli chcesz kontynuować jazdę na rowerze w 7 czy 8 miesiącu ciąży, a lekarz nie widzi przeciwwskazań – korzystaj z tego. Wybieraj jednak krótkie trasy blisko domu i zawsze noś przy sobie telefon komórkowy, by móc powiadomić bliskich, gdyby coś się stało.

Ciąża a rowerek stacjonarny

Jeśli boisz się jeździć na rowerze w ciąży, rower stacjonarny może okazać się ciekawą alternatywą. Efekty jazdy na rowerze stacjonarnym w ciąży są bardzo podobne do tych uzyskanych podczas tradycyjnej przejażdżki – unikasz natomiast ryzyka przewrócenia się czy zderzenia z innym uczestnikiem ruchu drogowego. Dodatkowo jazda na rowerku stacjonarnym w ciąży likwiduje problemy z równowagą spowodowane rosnącym brzuchem – w końcu sprzęt nie rusza się z miejsca.

Decydując się na tę formę treningu zadbaj jedynie o to, by podnieść wyżej kierownicę – rowery stacjonarne raczej nie mają budowy podobnej do rowerów miejskich, a nisko położona kierownica może wymuszać pochyloną pozycję, która będzie obciążała brzuch.

Rower w ciąży może okazać się świetnym sposobem na ćwiczenia i relaks – pod warunkiem, że będziesz używać go z umiarem. A jeśli szukasz pomysłów na to, jak odzyskać swoją sylwetkę po porodzie – zajrzyj do tego artykułu. Pamiętaj również o tym, by dbać nie tylko o odpowiednią porcję ruchu, ale również dietę – o niej przeczytasz w tekście pt.: "Poradnik dietetyczny dla przyszłych mam".