Czy karmienie piersią powinno Cię skłonić do zmiany diety? Wiele mam się nad tym zastanawia. I choć mleko powstaje z krwi, nie zaś z treści żołądka, odżywianie również ma duże znaczenie, ale dla nas samych, aby czuć się i wyglądać lepiej. O tym, jak powinna wyglądać dieta karmiącej oraz co powinna jeść, dowiesz się z poniższego poradnika.

Dieta matki karmiącej

Nie ma czegoś takiego jak dieta matki karmiącej, ponieważ mleko powstaje z krwi. Jednak każda z nas choć raz spotkała się z przekonaniem, że to, co jemy, ma wpływ na samopoczucie i zdrowie dziecka. Co jest prawdą?

Dieta mamy karmiącej powinna być rozsądna bez względu na to, czy właśnie urodziłaś, jesteś w ciąży lub dopiero planujesz dziecko. Jeśli jest zdrowa, zrównoważona oraz lekkostrawna, świeżo upieczona mama czuje się lepiej, rzadziej doskwierają jej problemy związane z układem pokarmowym i jest zdrowsza.

Jeśli karmisz piersią, możesz jeść wszystko to, na co tylko masz ochotę. Nie ma więc obawy, że po zjedzeniu gołąbków lub bigosu, Twoje dziecko z tego powodu dostanie kolki. Jednak należy we wszystkim zachować umiar, ponieważ alergeny mogą przedostać się do mleka, przez co pojawi się np. uczulenie na skórze dziecka. Pamiętaj jednak, że wysypka u noworodka nie zawsze jest spowodowana uczuleniem na alergen zawarty w mleku matki. Może być to efekt źle dobranej pielęgnacji, dlatego zanim stwierdzisz, że nie możesz jeść truskawek, ponieważ dziecko się źle po nich czuje, sprawdź, czy stosowane kosmetyki są dla dziecka odpowiednie.

Zatem, co jeść po porodzie? O tym dowiesz się w dalszej części poradnika.

FILM

Sprawdź, jak karmienie piersią tworzy relację pomiędzy Tobą a Twoim dzieckiem!

Co można jeść karmiąc piersią?

Co możesz jeść podczas karmienia piersią? Wszystko, ale musisz zachować umiar i zdrowy rozsądek. Młoda mama, która nie przesypia nocy i jest bardzo zmęczona, powinna szczególnie zadbać o swoją dietę i nawyki żywieniowe. Duża ilość owoców oraz warzyw sprawia, że wzrasta poczucie lekkości oraz poprawia się metabolizm, natomiast zróżnicowane i przemyślane posiłki są źródłem energii, która w początkowej fazie macierzyństwa jest niezwykle potrzebna.

Aby czuć się dobrze i poprawić swoje zdrowie, wykorzystaj czas ciąży i karmienia piersią na naukę zdrowego żywienia. Jednak ze względu na wzmożone zapotrzebowanie, powinnaś jeść o około 300 kalorii więcej, aby organizm mógł sprawnie funkcjonować.

co_jesc

Dieta karmiącej mamy, czyli co jeść, aby czuć się lepiej?

Skoro już wiesz, że dieta mamy karmiącej nie wyklucza z jadłospisu żadnych potraw, jakie spożywa każdy dorosły człowiek, czas sprawdzić, co można jeść, aby zachować dobre zdrowie i samopoczucie. Pamiętaj, by dodatkowo zadbać o swoje ciało, które po ciąży wymaga wielu witamin, minerałów oraz błonnika odpowiedzialnego za poprawę metabolizmu.

Co jeść przy karmieniu piersią noworodka? Sprawdź, jaka dieta matki karmiącej będzie najlepsza. Oto jej kluczowe składniki:

    • warzywa strączkowe oraz ziarna – są zdrowe, smaczne i pełne dobrych węglowodanów oraz witamin z grupy B, dlatego na stałe powinny zagościć w diecie dla karmiącej;
    • pieczywo pełnoziarniste – dieta karmiącej powinna się opierać na zdrowych produktach, które są bogate w błonnik, kwas foliowy, cynk, wapń oraz witaminy B i E;
    • marchewki i buraki – te warzywa to prawdziwa bomba witamin, a dodatkowo wspierają metabolizm, dlatego jeśli się zastanawiasz, co jeść podczas karmienia piersią, żeby schudnąć, to właśnie marchewki i buraki mogą być idealnym pomysłem na zrównoważoną dietę;
    • zielone warzywa – dieta mamy karmiącej powinna być oparta na zdrowych produktach, które zawierają mnóstwo witamin, minerałów oraz makro- i mikro-elementów;
    • nabiał i przetwory mleczne – duża ilość żelaza jest potrzebna, aby uchronić się przed anemią, a wapń, aby mieć zdrowe kości. Dlatego każda karmiąca piersią mama powinna włączyć do swojej diety nabiał.

Przeczytaj, na co zwrócić uwagę karmiąc w miejscach publicznych. Sprawdź, jakie stereotypy na temat macierzyństwa krążą w obiegu i przekonaj się, dlaczego mijają się z prawdą.

Czego nie można jeść karmiąc piersią?

Mamy, które karmią piersią powinny ograniczyć ilość słodyczy, słonych przekąsek, fast-foodów oraz produktów, które zawierają dużo cukru, pustych węglowodanów lub są ogólnie niezdrowe dla każdego człowieka.

Planując swój jadłospis musisz więc dokładnie przemyśleć, co chcesz osiągnąć oraz pamiętać, że dorastające dziecko jest bardzo podatne na przyjmowanie od swoich rodziców pewnych nawyków. Jeśli zauważy, że często podjadasz chipsy lub zajadasz się czekoladą, ono również będzie miało większy apetyt na tego typu przekąski.

To, co jemy na co dzień, kształtuje nawyki naszego dziecka. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby było one zdrowe i dobrze się rozwijało, powinnaś już od najmłodszych lat pokazywać, że zdrowa dieta i ruch są dobre i pozytywnie wpływają na samopoczucie.

Jeśli więc zastanawiasz się, co możesz jeść podczas karmienia piersią, odpowiedź jest prosta: wszystko, ale oczywiście z umiarem i rozsądkiem.