Bieganie to Twoja ulubiona aktywność fizyczna i wraz z zajściem w ciążę obawiasz się, że będziesz musiała z niej zrezygnować? A może koleżanki już zaczęły Cię straszyć, że od momentu zajścia w ciążę zostaniesz “uwiązana” do łóżka? Nie martw się, bieganie w ciąży jest jak najbardziej ok - oczywiście pod warunkiem, że przestrzega się pewnych reguł, a wszystko robi z głową!

Bieganie w ciąży – czy jest bezpieczne?

Zanim podejmiesz decyzję o bieganiu w ciąży, pamiętaj o dwóch kwestiach. Po pierwsze na bieganie w ciąży pozwolić sobie mogą kobiety, które już wcześniej uprawiały ten sport i mają, najlepiej kilkuletnie, doświadczenie, a ich organizm jest przyzwyczajony do takiego wysiłku. Jeśli zaczęłaś biegać tuż przed ciążą, być może lepszym wyborem będą długie spacery i ćwiczenia na konkretne partie mięśni. Po drugie taką decyzje zawsze konsultuj ze swoim lekarzem. Bieganie w ciąży jest bowiem odpowiednie jedynie dla tych kobiet, które są zdrowe i których ciąża przebiega bez komplikacji. Jeśli nie biegałaś albo lekarz zdecydowanie nie zaleca Ci tej formy aktywności, nie forsuj się, bowiem możesz sobie jedynie zaszkodzić.

Plusy biegania w ciąży

Skoro więc nie szkodzi, to czy bieganie w czasie ciąży pomaga? I to jak! Przede wszystkim bieganie nie pozwoli Twoim mięśniom zbytnio się rozleniwić, może uchronić Cię przed ciążową cukrzycą, zmniejsza ciążowe dolegliwości (np. mdłości) i wpłynie pozytywnie na kondycję psychiczną. Sport i ćwiczenia w czasie ciąży wspomaga także Twój kręgosłup i nogi, a po porodzie będziesz miała zdecydowanie więcej siły na zajmowanie się dzieckiem!

Jak długo można biegać w ciąży?

Jak więc biegać w ciąży i przede wszystkim jak długo w ciąży biegać można? Lekarze i specjaliści zgodnie twierdzą, że jeśli kobieta ma doświadczenie w bieganiu i nie ma żadnych przeciwwskazań, biegać może aż do końca drugiego trymestru. Natomiast równie ważne jest to, jak w ciąży się biega. Na pewno nie powinnaś trenować równie intensywnie jak przed ciążą. Tempo biegu powinno być dopasowane do Twojej kondycji i możliwości. Biegnąc, powinnaś być w stanie nadal swobodnie rozmawiać, a twoje tętno nie powinno przekraczać 70% tętna maksymalnego.

Nawet jeśli przed ciążą biegałaś dalej i dłużej, staraj się dopasować nowe treningi do swojego stanu. Jeśli tylko poczujesz, że coś jest nie tak - przerwij trening i skonsultuj się ze swoim lekarzem. Uważaj również na rozciąganie, nieodłączny element przygotowania do biegu. W ciąży Twoje stawy i więzadła są zdecydowanie bardziej elastyczne, łatwo więc przesadzić i nabawić się kontuzji. Maraton w ciąży też raczej odradzamy - chyba, że jesteś profesjonalną biegaczką i skonsultowałaś taką decyzję ze swoim lekarzem.

Bieganie w pierwszych tygodniach ciąży

Bieganie w pierwszych tygodniach ciąży nie będzie różnić się zbytnio od biegania sprzed ciąży, zwłaszcza, że wiele matek nie jest jeszcze świadomych w tym okresie swojego stanu. Brzuch nie jest jeszcze widoczny, a Ty nie zaczęłaś jeszcze przybierać na wadze, więc Twoje ciało nie jest dodatkowo obciążone. Podobnie jest z bieganiem w pierwszych dniach ciąży - zapewne nie będziesz jeszcze wiedziała, że nie biegasz już sama, ale w towarzystwie.

Bieganie w pierwszym trymestrze ciąży

Bieganie w pierwszym trymestrze ciąży, jeśli tylko brak przeciwwskazań, wygląda praktycznie jak bieganie przed ciążą, z tą różnicą, że zazwyczaj jest mniej intensywne. W tym okresie wiele kobiet cierpi z powodu porannych mdłości. Bieganie pomoże Ci zniwelować tą niedogodność. Jeśli mimo wszystko szybko łapiesz zadyszkę i nie czujesz się na siłach, możesz zdecydować się na inna aktywność. Dobrym pomysłem może okazać się trucht w czasie ciąży albo marszobieg.

Bieganie w drugim i trzecim trymestrze ciąży

O ile bieganie w drugim trymestrze ciąży, choć widoczny jest już wtedy brzuch, nie stanowi zagrożenia dla dziecka, o tyle trzeci trymestr powinnaś sobie odpuścić. Zwiększona masa ciała (nie tylko Twoje dodatkowe kilogramy, ale także waga dziecka czy wód płodowych) to większe ryzyko doznania kontuzji. Możesz przeciążyć podatne na urazy stawy, więzadła i, niestety, kręgosłup. Możesz także doprowadzić do rozejścia się spojenia łonowego, a twojemu dziecko grozić będzie niedotlenienie. Bieganie w tym okresie ciąży grozi wieloma komplikacjami - nie warto ryzykować!

Bieganie po ciąży – sposób na powrót do smukłej sylwetki

Nie martw się - nawet jeśli nie mogłaś albo nie byłaś w stanie biegać w czasie ciąży, to możesz na powrót założyć swoje ulubione buty do biegania po ciąży. Powrót do aktywności fizycznej może nastąpić już ok. 2 tygodnie po porodzie w okresie połogu. Oczywiście możesz wcześniej skonsultować to z lekarzem, zwłaszcza jeśli podczas porodu doszło do komplikacji lub jeśli miałaś cesarskie cięcie i nie jesteś pewna, czy rana zdążyła się zabliźnić. Niemniej bieganie po ciąży to idealny sposób na powrót do smukłej i pięknej sylwetki!