Ty też musisz się wyspać Mamo! Ty też musisz się wyspać Mamo!

Ty też musisz się wyspać Mamo!

Sprawdź sposoby na lepszy sen, aby czuć się bardziej wypoczętą.

Jako zabiegana i zatroskana mama często zapominasz jak istotny jest sen. Pranie i prasowanie nie ucieknie, a Tobie też należy się odpoczynek. Daj sobie pomóc! Nawet gdybyś się bardzo starała, nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego sama. Przekaż część obowiązków partnerowi i spróbuj się wyspać. A jeśli masz problemy ze snem, podpowiadamy, jak sobie z nimi poradzić.

Sen mamy

Czy ja się w ogóle wyśpię?

Jak często zadajesz sobie to pytanie? Wraz z przyjściem na świat maleństwa, Twoje życie wywróciło się do góry nogami. Dziecko stało się priorytetem i oczkiem w głowie. Jesteś gotowa na każde wyzwanie, a nawet najmniejsze kwilenie malucha, sprawia, że podnosisz się na równe nogi i pędzisz do jego łóżeczka. Co 2 godziny wstajesz na karmienie i nasłuchujesz każdego oddechu. Boisz się, że malec ułoży się w niewłaściwej pozycji w i konsekwencji sama zapominasz, że powinnaś się położyć i wyspać. Brzmi znajomo?

Sen młodej mamy to w dużej mierze czuwanie i nawet nie zwracasz uwagi, czy jesteś wyspana. Zaczynasz się dopiero nad tym zastanawiać, gdy jesteś już rozdrażniona i przemęczona.

Sen = dobre samopoczucie

W wielu przypadkach średni czas snu młodej mamy wynosi mniej niż 5 godzin – i stan ten utrzymuje się przez około 18 miesięcy od porodu. Jeśli jednak nie będziesz się wysypiać, możesz odczuwać wiele dolegliwości, a są nimi:

  • rozdrażnienie,
  • mniejsza odporność na stres,
  • problemy z koncentracją,
  • ból głowy.

Jeśli stan ten będzie utrzymywać się przez dłuższy czas, a Ty przestaniesz się regularnie wysypiać, możesz cierpieć na migrenę, zaburzenia metaboliczne, cukrzycę lub depresję. Dlatego pamiętaj, że minimalna długość snu to 5-6 godzin i ani godziny mniej. Tyle potrzeba, aby ciało przeszło do fazy snu głębokiego, co zapewni organizmowi potrzebny odpoczynek i regenerację.

Sposoby na poprawienie jakości snu

  • Zgromadź w jednym miejscu środki pielęgnacyjne dzięki temu będziesz dobrze przygotowana i nie odstąpisz malca na krok. Pamiętaj też o puszystym bawełnianym ręczniku, którym otulisz swoją pociechę.
  • Nie bój się prosić o pomoc – to normalne, że jesteś zmęczona i nie masz siły. Zwłaszcza, gdy malec wstaje w nocy kilkukrotnie i domaga się karmienia. Odciągnij pokarm i umów się z partnerem lub mamą, że będziecie wstawać na zmianę. W ten sposób Twój sen nie będzie wielokrotnie przerywany, a Ty poczujesz się choć trochę zregenerowana.
  • Zrób listę spraw do załatwienia – najlepiej na kilka godzin przed snem. Odciążysz głowę i nie będziesz myśleć o tym, co musisz zrobić następnego dnia. Takie odstresowanie, ułatwi zasypianie.
  • Pozwól sobie na 20-minutową drzemkę – pamiętaj jednak, żeby nie była dłuższa. Dzięki temu nie wejdziesz w fazę snu głębokiego – odpoczniesz, ale jednocześnie nie rozregulujesz organizmu.
  • Unikaj niebieskiego światła – emitują je komputery, telefony i tablety. Światło to jest rozpoznawane przez organizm jako światło dzienne i może blokować wydzielanie melatoniny, która ułatwia zasypianie. Dlatego, jeśli musisz już skorzystać z któregoś z tych urządzeń, postaraj się maksymalnie przyciemnić ekran.
  • Przyjmij właściwą pozycję – ugnij nogi w kolanach i biodrach, a następnie postaraj się zasnąć na boku. Spanie na brzuchu lub plecach nie jest dobre ze względu na nienaturalne wygięcie kręgosłupa. Jeśli spędzisz tak całą noc, będziesz zmęczona i obolała.

I pamiętaj! To, że poprosisz o pomoc i położysz się spać, nie znaczy, że jesteś złą matką. Jesteś wspaniała i kochająca. Dlatego, jeśli chcesz, żeby malec miał na co dzień szczęśliwą mamę, postaraj się odpocząć i wyspać. Kolorowych snów!