Ciążą a sen –  dlaczego nie możesz spać Mamo? Ciążą a sen –  dlaczego nie możesz spać Mamo?

Ciążą a sen – dlaczego nie możesz spać Mamo?

Czy w czasie ciąży można się wyspać? Poznaj sposoby, które ułatwią Ci ten codzienny rytuał.

Ciąża to niezwykłe 9 miesięcy, które przygotowują Ciebie i Twojego partnera na przyjście na świat Waszego kruchego maleństwa. To również czas wielu zmian – Twojego postrzegania świata, dieta i Twoje ciało. A wraz z kolejnymi kilogramami i powiększającym się brzuszkiem, pojawiają się problemy ze snem. Czy możesz coś na to poradzić? Podpowiadamy!

Sen w ciąży

Z boku na bok… czyli bezsenność

Martwisz się, bo masz problemy ze snem? Niestety wiele kobiet w ciąży nie może w ogóle spać lub nieustannie się przebudza. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim z powodu fizycznego dyskomfortu, który w pewnym momencie jest już nieunikniony. Ale czy uśmiechnięty bobas nie będzie doskonałym wynagrodzeniem Twojego wysiłku?

Istnieje kilka przyczyn problemów ze snem. Jakie? Chociażby niespokojne ruchy dziecka, którego nie kołysze Twój delikatny chód. Brak wygodnej pozycji – bo przecież z każdej strony coś Ci przeszkadza. A gdy już zaśniesz i liczysz na te kilka godzin odpoczynku, budzi Cię ucisk w pęcherzu. Wstajesz, idziesz do toalety, a gdy wracasz zaczynasz odczuwać niepokój. Godzinami zastanawiasz się, jak to będzie, czy sobie poradzisz w nowej roli - mamy. Dodatkowo zgaga, duszności, bóle głowy, kręgosłupa i kończyn.

Sposoby na dobry sen

  • Codzienna aktywność fizyczna – poprawia krążenie i zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczów łydek. Pamiętaj jednak, żeby nie ćwiczyć wieczorem – wzrost adrenaliny może skutecznie utrudnić zasypianie.
  • Wieczorny relaks – pomoże w tym kubek gorącego mleka, ulubiona książka lub ciepła, ale nie gorąca kąpiel.
  • Trzymanie się ustalonego planu dnia – powtarzanie tych samych czynności pomaga się rozluźnić i tym samym szybciej zasnąć.
  • Niezbyt późna kolacja – ostatni większy posiłek w ciągu dnia zjedz najpóźniej na 2-3 h przed snem. Dzięki temu unikniesz zgagi.
  • Otoczenie poduszek – im więcej, tym lepiej. Pomogą Ci w prawidłowym i wygodnym ułożeniu ciała. Połóż się na lewym boku, a jedną z poduszek wsuń między kolana a brzuch. Resztę dopasuj do swoich upodobań.
  • Czysta przyjemność – zadbaj o odpowiedni klimat w swojej sypialni. Pościel powinna być świeża i pachnąca, rolety opuszczone, a pomieszczenie wywietrzone.

sen w ciąży

Czego unikać, aby być wyspaną?

  • Ogranicz spożycie płynów przed snem – dzięki temu nie będziesz czuć nieustannej potrzeby „biegania” do toalety.
  • Unikaj wielogodzinnego siedzenia przed ekranem – jasne niebieskie światło komputerów, tabletów czy smartfonów może skutecznie utrudnić Ci zasypianie. Przynajmniej na godzinę przed snem, odłóż swój telefon i inne urządzenia. Dzięki temu ograniczysz działanie pola magnetycznego i zapewnisz sobie odpowiedni odpoczynek.
  • Nie idź spać głodna – spanie z pustym żołądkiem skutecznie zakłóca sen. Zbyt niski poziom cukru we krwi wywołuje bóle głowy i mdłości, a także może być przyczyną częstego budzenia się. Dlatego na 2-3 h przed planowanym położeniem się do łóżka, zjedz pożywną kolację, a na 1 h przed snem sięgnij po lekką przekąskę, np. jogurt.
  • Znajdź sobie wygodne miejsce – jeśli będziesz spać byle jak i byle gdzie, obudzisz się „połamana” i zmęczona. Miejsce do spania powinno być dopasowane do Twoich potrzeb, a materac przewiewny i elastyczny. Oglądanie filmów czy czytanie książek w nocy też nie jest dobrym pomysłem. Rozemocjonowanie może sprawić, że już nie zaśniesz albo utniesz sobie niespodziewaną drzemkę w niewygodnym fotelu.

Droga Mamo! Pamiętaj, że sen jest niezbędny dla Ciebie i Twojego malucha. Dlatego przykładaj do niego szczególną wagę i staraj się odpowiednio zrelaksować. Dzięki temu zapewnisz sobie potrzebny odpoczynek i regenerację, a szkrabowi właściwe warunki do prawidłowego rozwoju.